Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorů

Syllabova 2879/19, 703 00 Ostrava-Vítkovice
Zelená 2514/73, 709 00 Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky

Telefon: 599 526 006 (ul. Syllabova)
Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorů               599 526 912 (ul. Zelená)
E-mail: alzbeta@ostrava.charita.cz
Telefon sociální pracovník - ul. Syllabova:
733 166 598 (Bc. Adriana Bernatíková)
Telefon sociální pracovník - ul. Zelená: 733 166 486 (Mgr. Leona Osinová)
E-mail - sociální pracovníci: alzbeta.socialni@ostrava.charita.cz

Vedoucí střediska:
Mgr. Jindřich Čáp
Telefon - vedoucí střediska:
737 553 169
Počet zaměstnanců: 40,00 (přepočet k 31. 12. 2023)
Kapacita služby: 48 uživatelů služeb (8/1, 12/2 pokoje - ul. Zelená, 2/1, 7/2 pokoje - ul. Syllabova)
Počet uživatelů v r. 2023: 93 (16 598 lůžkodnů, obložnost: 94,75 %)
Datum založení střediska: 3. 9. 1995

CHCI PODPOŘIT SLUŽBU


Žádost o přijetí do služby   Žádost o přijetí do služby
Vyjádření lékaře                    Vyjádření lékaře
Ceník služeb - Charitní dům sv. Alžběty vč. fakultativních služeb
Propagační leták - Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorů

Informace o zpracování osobních údajů - zájemce, uživatel služby
Informace o zpracování osobních údajů - příbuzní, blízcí, opratrovníci uživatele služby


"...důstojné prožívání stáří..."

VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorůPOSLÁNÍ

Posláním Charitního domu sv. Alžběty – zařízení pro přechodný pobyt seniorů je poskytovat důstojně, empaticky a profesionálně sociální péči seniorům na přechodnou dobu, tedy do vyřešení jejich nepříznivé sociální situace.

CÍLE

  • Udržení soběstačnosti a samostatnosti uživatele co nejdelší dobu (dle jeho zdravotního a psychického stavu);Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorů
  • Pomoc a podpora v řešení nepříznivé sociální situace seniora (umístění do trvalé pobytové péče, návrat do domácnosti...);
  • Prohlubování a udržování odbornosti pracovníků služby účastí na seminářích a školeních;
  • Krátkodobé cíle na jeden rok a dlouhodobý cíl služby jsou uvedeny v dokumentu - Plán práce střediska.

CÍLOVÁ SKUPINA

Služba je určena seniorům od 65 let, kteří se v důsledku svého věku nebo zhoršeného zdravotního stavu ocitli v nepříznivé sociální situaci, kterou nelze aktuálně řešit pomocí jiných terénních, ambulantních či pobytových sociálních služeb. Služba je primárně poskytována seniorům z města Ostravy a dále z Moravskoslezského kraje.

ROZSAH POSKYTOVANÝCH SLUŽEB

Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorůUživatelům služby poskytujeme dle jejich individuálních potřeb zejména:

  • ubytování a stravování,
  • pečovatelské a ošetřovatelské služby,
  • vzdělávací a aktivizační služby,
  • pomoc při prosazování práv a zájmů uživatele,
  • socioterapeutické služby a aktivizační služby,
  • rehabilitační činnost fyzioterapeuta. 

V rámci činnosti Charitního domu sv. Alžběty poskytujeme socíální službu Denního centra.

ZÁSADY SLUŽBY

  • Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorůPARTNERSKÝ PŘÍSTUP
    K uživatelům služby se pracovníci chovají vždy rovnocenně s respektem k jejich důstojnosti, uživatelé mají možnost si volit sami rozsah a způsob poskytovaných služeb, jsou podporovány jejich schopnosti a dovednosti.
  • OSOBNÍ PŘÍSTUP
    Ppracovníci respektují přirozené tempo uživatele, jeho zvyklosti a chování, dodržují specifický přístup k zajišťování jeho potřeb s ohledem na jeho nepříznivou sociální situaci.
  • RESPEKT
    K uživatelům pracovníci přistupují vždy s ohledem na jeho fyzické, citové a duchovní potřeby.
  • PRINCIP KŘESŤANSKÝCH ZÁSAD
    Na základě křesťanských zásad nést víru v dobro života a člověka do situací charakterizovaných nepříznivou sociální situací např. ztrátou smyslu života, utrpením nebo životními tragédiemi; nést naději i do beznadějných situací, tzn. nabízet životní perspektivu, která má širší rozpětí než čistě lidská naděje; v tíživé situaci přijímat trpícího s laskavostí.

    Zásady poskytování služeb Domova pro seniory se také odráží v Etickém kodexu zaměstnance Charity Ostrava.


VSTUP UŽIVATELE DO SLUŽBY

  • Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorůKontakt se zájemcem o sociální službu poskytovanou v Charitním domě sv. Alžběty se děje podáním žádosti, která je volně dostupná ke stažení na webovém portálu Charity Ostrava (https://ostrava.charita.cz/). Na požádání zájemce o službu poskytovatel formulář žádosti pošle v písemné nebo elektronické podobě. Tuto žádost vyplňuje a podává zájemce o službu na základě vlastního uvážení nebo po předchozím jednání se sociálním pracovníkem charitního domu.
  • Vyplněná žádost včetně souhlasu zájemce se zpracováním a vedením svých osobních údajů v souladu s ustanovením čl. 13 a násl. Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2016/679 ze dne 27. 4. 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (dále jen "GDPR"), ve znění pozdějších předpisů, se zašle v písemné podobě poštou nebo osobně doručí charitnímu domu.
  • K podávané žádosti se vyjádří komise ve složení vedoucí střediska, sociální pracovník, vedoucí pracovník komplexní péče. Žádost je vyhodnocena a následně zařazena nebo nezařazena do Evidence zájemců. Zájemce je o této skutečnosti písemně vyrozuměn.   
  • Charitní dům sv. Alžběty - zařízení pro přechodný pobyt seniorůJednání se zájemcem o službu vede sociální pracovník charitního domu vždy osobně. Mezi nejčastější metody práce patří rozhovor (v různých formách), dotazník, naslouchání, podpora, empatie apod. Spolu se zájemcem se mohou jednání zúčastnit další osoby, které zájemce určí. Zájemci je pracovníkem ponechán prostor pro vyjádření svých pocitů a potřeb. V případě zájmu zájemce o službu pracovník s ním realizuje prohlídku charitního domu.
  • Výsledkem tohoto procesu je zjištění jeho požadavků, očekávání a osobních cílů, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem bylo možné realizovat prostřednictvím služby Charitního domu sv. Alžběty.
  • Postupy pro jednání a poskytnutí služby novému uživateli jsou upraveny vnitřními střediskovými pravidly.

Příběh: 
Již při vstupu do charitního domu se linula příjemná vůně cukroví a jiných dobrot. Vánoční atmosféru doplnila také výzdoba v pokojích klientů i v kulturní místnosti, kde se každodenně setkávají. Jako každý rok se náš charitní dům zapojil do projektu Nadačního fondu Českého rozhlasu – Ježíškova vnoučata. Naši službu využívají i klienti, kteří bohužel nemají rodinu, nebo se o ně rodina nezajímá. Právě pro tyto uživatele služby je projekt Ježíškova vnoučata určen. Díky podpoře dalších dárců a příznivců jsme mohli udělat radost všem seniorům naší pobytové služby. Někteří podporovatelé k nám přišli i osobně, aby obdarovaného poznali a popřáli krásné Vánoce, jiní zaslali dárek poštou. Paní Růžena se tak mohla radovat z nového gramofonu, na kterém si ráda pouští vážnou hudbu, paní Hana ocenila kulich a rukavice. Paní Lída navštívila kosmetičku v doprovodu dárkyně. Možná největší radost měla naše nová klientka paní Eva, která si přála televizi. Přímo Nadace Českého rozhlasu paní Evu oslovila a přání jí splnila. Jsme rádi, že Vánoce přinesly radost a úsměv našim klientům, kteří využívají pobytovou sociální službu.

Bc. Adriana Bernatíková, sociální pracovnice

 

Projekt "Zvířecí návštěvy v zařízeních pro seniory" je realizován
za pomoci Nadačního fondu Českého rozhlasu ze sbírky Ježíškova vnoučata.

Jeziskova-vnoucata_Nadacni-fond_RGB

Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy,
Městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky a Moravskoslezského kraje.

  Statutární město Ostrava        Moravskoslezský kraj         Městský obvod Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky