Charitní dům sv. Alžběty - denní centrum
Zelená 2514/73, 709 00 Ostrava-Mariánské Hory a Hulváky
Telefon: 599 526 912
E-mail: alzbeta.dc@ostrava.charita.cz
Telefon - sociální pracovník: 731 682 547 (pro zájemce o službu)
Provozní doba: 7-16 h (pondělí - pátek)
Vedoucí střediska: Mgr. Alena Milo
Telefon - vedoucí střediska: 793 918 946
Počet zaměstnanců: 4,08 (přepočet k 31. 12. 2024)
Kapacita služby: 15 uživatelů služby
Počet uživatelů v r. 2024: 26 (8 568 klientohodin)
Datum založení střediska: 1. 11. 2004
Žádost o přijetí do Denního centra
Žádost o přijetí do Denního centra
Vyjádření lékaře
Vyjádření lékaře
Ceník služeb - Charitní dům sv. Alžběty - denní centrumCeník služeb - Charitní dům sv. Alžběty - denní centrum - fakultativní služby
Propagační leták - Charitní dům sv. Alžběty - denní centrum
Informace o zpracování osobních údajů - zájemce a uživatel služby
Informace o zpracování osobních údajů - příbuzný zájemce a uživatele služby
Informace o zpracování osobních údajů - opatrovník uživatele služby
Informace o zpracování osobních údajů - spolupracující organizace
Stížnost na poskytování sociální služby
"...důstojné prožívání stáří..."
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
POSLÁNÍ
Posláním Charitního domu sv. Alžběty – denního centra je poskytovat podporu, péči a nabídku aktivit osobám se zdravotním omezením (především způsobené demencí nebo Parkinsonovou chorobou) v době, kdy o ně nemohou pečovat rodinní příslušníci nebo jiné blízké osoby, a tím prodloužit setrvání v jejich přirozeném domácím prostředí.
CÍLE
- Udržet stávající schopnosti uživatelů co nejdelší možnou dobu pomocí specifického přístupu (např. formou aktivizace, reminiscence, validace aj.).
- Přispět k setrvání osoby se zdravotním omezením v jejím přirozeném domácím prostředí a oddálit tak jeho potřebu služeb v pobytovém zařízení.
- Vytvářet důstojné prostředí a podmínky důstojné péče klientům se zdravotním omezením. Krátkodobé a dlouhodobé cíle pro jednotlivé roky jsou rozepsány v ročním plánu práce.
CÍLOVÁ SKUPINA
Služba je určena osobám ve věku 50 a více let se zdravotním omezením, především způsobené demencí a Parkinsonovou chorobou, které vyžadují podporu a péči a v současné době bydlí v okrese Ostrava, popř. Moravskoslezském kraji. V případě bydliště mimo okres Ostrava není možné zajistit poskytování fakultativní služby dopravy do/z centra denních služeb.
ROZSAH POSKYTOVANÝCH SLUŽEB
Zajišťujeme komplexní péči směřující k prevenci sociálního vyloučení, aktivizaci a integraci do společnosti. Služby nabízené v prac. době 7–16 h:
pomoc při osobní hygieně,
- stravu (oběd, 2x svačina, možnost snídaně),
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (výtvarná činnost, keramika, ruční práce, cvičení paměti),
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (zábavy, kavárničky, plesy, návštěvy kulturních akcí),
- sociálně terapeutické činnosti (procházky, výlety dle možností uživatelů),
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
ZÁSADY SLUŽBY
PARTNERSKÝ PŘÍSTUP
Ke klientům se pracovníci chovají vždy rovnocenně s respektem k jejich důstojnosti, klienti mají možnost si volit sami rozsah a způsob poskytovaných služeb, jsou podporovány jejich schopnosti a dovednosti.- OSOBNÍ PŘÍSTUP
Pracovníci respektují přirozené tempo uživatele, jeho zvyklosti a chování. Možnost se mu individuálně přizpůsobit (s ohledem na situaci). - RESPEKT
Ke klientům přistupují pracovníci vždy s ohledem na jejich fyzické, citové a duchovní potřeby. - PR
INCIP KŘESŤANSKÝCH ZÁSAD
Na základě křesťanských zásad nést víru v dobro života a člověka. Nést naději i do beznadějných situací, tzn. nabízet životní perspektivu, která má širší rozpětí než čistě lidská naděje; v tíživé situaci přijímat trpícího s laskavostí.
Zásady poskytování služby denního centra se také odráží v Etickém kodexu zaměstnance Charity Ostrava.
VSTUP KLIENTA DO SLUŽBY
Kontakt se zájemcem o sociální službu Charitního domu sv. Alžběty - denního centra probíhá na základě podání žádosti, která je ke stažení volně dostupná na webu Charity Ostrava (www.ostrava.charita.cz), případně ji lze na požádání poskytnout také v tištěné nebo elektronické podobě.
- Do žádosti zájemce o sociální službu vyplní své údaje a na základě vlastního uvážení nebo po předchozím jednání se sociálním pracovníkem služby, uvede odůvodnění své žádosti (proč vnímá svou potřebu služby, v čem mu může být nápomocna).
- Vyplněnou žádost včetně souhlasu se zpracováním a vedením svých osobních údajů, zájemce doručí poštou nebo osobně na adresu sociální služby Denního centra.
- Zájemce je pak telefonicky kontaktován sociálním pracovníkem služby, se kterým se domluví na termínu schůzky. Jednání je vždy přítomen osobně zájemce a případně další osoby, které si zájemce sám určí. Cílem jednání, které probíhá formou rozhovoru, je empaticky podpořit a ponechat prostor zájemci pro vyjádření jeho potřeb a pocitů. V rámci jednání probíhá také prohlídka prostor Denního centra – v případě, že jednání probíhá přímo v denním centru. Výsledkem jednání je zmapování požadavků, očekávání a osobních cílů zájemce, které je možné naplnit prostřednictvím sociální služby Charitního domu sv. Alžběty – Denního centra.
- Postupy pro jednání a poskytnutí služby novému uživateli jsou upraveny vnitřními střediskovými pravidly.
Příběh:
Mamince Květy, paní Marušce, byla před časem diagnostikována demence. Květa se o svou maminku bála, nechtěla, aby zůstávala sama doma, když je ona v práci. Před rokem a půl proto společně oslovily naši službu a paní Maruška začala navštěvovat Denní centrum. Zpočátku k nám paní Maruška docházela dvakrát týdně a ve zbylé dny navštěvovala Senior klub v Domě s pečovatelskou službou, kde bydlí. Její stav se však začal měnit a bylo zapotřebí zajistit rozsáhlejší péči. Domluvili jsme se proto na častější docházce. Stalo se tak, že paní Maruška u nás „zdomácněla“. Cítí se tady dobře a připomíná nám to vždy při příchodu svou větou: „Mám Vás tady všechny ráda“. Baví ji společné zpívání, cvičení, a když počasí dovolí, tak pobyt na zahradě. Paní Maruška dnes už obtížně vyjadřuje své pocity, ale je viditelně spokojená a její dcera Květa je klidnější, že je o maminku dobře postaráno.
Monika, Petra, Markéta, geriatrické pracovnice
Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje.