Poradna Charity Ostrava

logo Poradny Charity OstravaCharvátská 785/8, 700 30 Ostrava-Jih, Výškovice

Telefon: 731 625 767
E-mail: poradna@ostrava.charita.cz
Sociální pracovníci: Bc. Karolina Václavková, DiS., Iveta Čajková, DiS.
Telefon - sociální pracovník:
731 625 767

Vedoucí střediska:
Mgr. Marek Adámek, DiS.
Poradna Charity OstravaTelefon - vedoucí střediska: 733 741 820
Počet zaměstnanců: 1,90 (přepočet k 31. 12. 2024)
Počet uživatelů v r. 2024: 499 (348 kontaktů,1 040 intervencí)
Kapacita služby (okamžitá): 2 klienti v ambulantní formě , 1 klient v terénní formě
Datum otevření střediska: říjen 1994
Forma poskytování služby: terénní, ambulantní

CHCI PODPOŘIT SLUŽBU

Kde nás najdete:
Vystoupíte na zastávce MHD „Výškovice, Klášterského“ (bus č. 41, 27) na ul. Proskovická, přejdete na protější ul. Charvátská a asi po 50 m se v mírném kopci po pravé straně nachází budova Hospice sv. Lukáše (vedle je budova Sportovního centra CDU Sport). Poradna Charity Ostrava má zázemí hned v přízemí Hospice, vlevo od recepce.


Konzultační hodiny:
Pondělí            8.30 - 10.00      10.00 - 12.00 *)     13:00 – 15:00 *)
Úterý                8.30 – 12.00      13.00 - 16.00 *)     
Středa              8.00 - 12.00 *)   13.00 – 15.00        15.00 - 17.00 *)
Čtvrtek             8.00 – 12.00 *)   13.00 - 15.00 *)     
Pátek                8.30 - 14.00 *)       

*) pouze pro objednané
Posledního klienta přijmeme nejpozději 30 min před koncem konzultačních hodin.
Terénní forma služby je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.


Propagační leták - Poradna Charity Ostrava
Propagační leták - Poradna Charity Ostrava - pomoc obětem sexuálního násilí
     Nízkoprahová poradna pro oběti sexuálního zneužívání - Radioreport rádia Proglas z 8. 3. 2023, 20.15 h
Vyhodnocení dotazníkového šetření 2022
Informace pro uživatele sociální služby Poradny Charity Ostrava o zpracování osobních údajů
Ochrana osobních a citlivých údajů

Poradna_CHO - pomoc obětem sexuálního násilíInformace pro oběti sexuálního násilí

Nabízíme pomoc obětem sexuálního násilí, zejména těm, kterým bylo ublíženo v církevním prostředí. Spolupracujeme s externími odborníky z oblasti psychoterapie a psychologie a organizací Bílý kruh bezpečí, z. ú. Pro konzultaci Vaší obtížné situace je vhodné se dopředu objednat na uvedených kontaktech. Pomoc je poskytována bezplatně a anonymně.

 

VEŘEJNÝ ZÁVAZEK

POSLÁNÍ

Poradna Charity OstravaPosláním Poradny Charity Ostrava je pomoci klientům (uživatelům služby) zorientovat se v jejich obtížné situaci, kterou nedokážou řešit vlastními silami a hledat její řešení za využití klientových schopností a dovedností. Prostřednictvím odborného sociálního poradenství je pomoc poskytována bezplatně, důvěrně a nestranně, důležitá je spolupráce s dalšími odborníky a zařízeními podle potřeby a volby klienta.

CÍLE

Hlavní cíle Poradny Charity Ostrava:

  1. Pomoci klientům rozpoznat jejich vlastní zdroje pro řešení situace a dát potřebnou podporu pro jejich využívání.
  2. Informovat klienty o jejich právech a povinnostech podle platné legislativy ČR a pomoci tato práva a povinnosti naplňovat. 
  3. Vytvořit dostatečně bezpečné a odborné prostředí pro to, aby se klienti mohli ve své situaci zorientovat a nalézt řešení.

CÍLOVÁ SKUPINA

Poradna Charity OstravaNa poradnu se mohou obrátit všichni lidé od 18 let, kteří vnímají svou situaci jako obtížnou a nedokážou ji v daném okamžiku řešit vlastními silami. Na poradnu se mohou obrátit jednotlivci, v případě rodin a blízkých osob i malé skupiny do 5 osob.

Nejčastěji se jedná o lidi:

  • kteří se ocitli v krizové situaci nebo řeší problémy v mezilidských vztazích
  • kteří ztratili bydlení nebo jsou ohroženi ztrátou bydlení, kteří bydlí v nedůstojných podmínkách
  • kteří jsou ohrožení sociálním vyloučením, kteří žijí v hmotné či existenční nouzi
  • kteří ztratili zaměstnání nebo jsou dlouhodobě nezaměstnaní
  • kteří pocházejí z neúplných rodin a kteří nemají dostatečné vztahové nebo sociální zázemí
  • kteří se stali oběťmi sexuálního násilí
  • kteří trpí neznalostí svých práv, povinností a oprávněných zájmů a neumí tato svá práva uplatňovat
  • kteří trpí nedostatkem informací o potřebných sociálních službách nebo jiných organizací
  • kteří hledají možnosti péče o nevyléčitelně nemocnou osobu prostřednictvím mobilního nebo lůžkového hospice
  • kteří pečují o nemocnou blízkou osobu a potřebují  podporu i odborné informace ke zvládání péče
  • kteří z nejrůznějších důvodů nevyužívají plně svých schopností a dovedností k řešení své situace

Poradna Charity OstravaSlužby poradny jsou poskytovány nízkoprahově, tzn. nejsou specializované na konkrétní problematiku ani na úzkou cílovou skupinu, ale mají široký záběr a zasahují do mnoha oblastí lidského života. Věk klientů není zjišťován, protože jsou služby poskytovány anonymně. Klíčové jsou informace, které klient o sobě sdělí. Pokud při konzultaci vyjde najevo, že je klient mladší 18 let, je situace individuálně vyhodnocena a podle potřeby je zprostředkována návazná pomoc organizací, které se této věkové skupině věnují (zařízení dle zákona 359/1999 sb. o sociálně-právní ochraně dětí).  

ZÁSADY SLUŽBY

  • nízkoprahovost (služby poskytujeme k různým problémům, nejsme zaměřeni na konkrétní oblast)
  • anonymita (ochrana osobních údajů, mlčenlivost)
  • bezplatnost
  • nestrannost (zachování objektivity)
  • spolupráce (dle potřeb; např. s veřejnou správou)
  • princip křesťanských zásad (víra v dobro života a člověka, naděje v perspektivě obtížné situace)

OBLASTI PORADENSTVÍ

  • rodina a mezilidské vztahy; rodinné právo (rozvody, výživné, otcovství)
  • sociální zabezpečení (zejména hmotná a existenční nouze; dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním znevýhodněním, sociální a zdravotní pojištění, důchody)
  • bydlení (zejména ohrožení ztrátou bydlení a ztráta bydlení; práva a povinnosti pronajímatele a nájemce, nájemní smlouva, nájemné, ukončení nájmu, řešení bytové situace po rozvodu)
  • pracovněprávní vztahy a zaměstnanost (zejména ztráta zaměstnání a pomoc při hledání zaměstnání; práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní poměr a způsoby jeho ukončení, odměna za práci, pracovní doba)
  • majetkoprávní vztahy (zejména dědictví, darovací a kupní smlouva, reklamace, společné jmění manželů)
  • dluhové poradenství (zejména práva a povinnosti dlužníka a věřitele, jednání s věřitelem, splátkový kalendář, informace k vymáhání pohledávek, k exekucím či osobnímu bankrotu)
  • oběti trestných činů (oběti sexuálního násilí, ap.)

Nabízené poradenství zahrnuje tyto formy pomoci:

  • odborné rady a informace
  • pomoc v krizových situacích
  • aktivizace (tj. motivace a podpora klienta k využití vlastních schopností a dovedností)
  • aktivní pomoc (pomoc při vyplňování formulářů, psaní dopisů, žádostí, odvolání)
    asistence při jednání s pracovníky úřadů aj. organizací

KRITÉRIA POSKYTNUTÍ SLUŽBY

  • zájem osoby o sociální službu a průběžná aktivní spolupráce na řešení situace
  • schopnost komunikace (s ohledem na případné omezení komunikačních možností klienta - cizinci, zdravotní či psychické překážky)
  • zdravotní stav, který umožňuje návštěvu poradny v 1. patře (týká se pouze osobních konzultací)

VSTUP UŽIVATELE DO SLUŽBY

Jednání se zájemcem může probíhat osobně, telefonicky, písemně, prostřednictvím e-mailové pošty nebo skrze Messenger. Předpokladem je projevený zájem o nabízené služby ze strany zájemce.

Klíčové je uzavření ústní dohody o poskytnutí služeb poradny, ke kterému dochází většinou při prvním kontaktu. Zde dochází k formulaci očekávání ze strany zájemce a předání informací o službách poradny ze strany pracovníků střediska. Výsledkem je ústní smlouva o poskytnutí sociální služby.

Terénní služba je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.

Pravidla pro jednání se zájemcem jsou upravena vnitřním pravidlem.

PRÁVA A POVINNOSTI KLIENTŮ

Práva klientů:

  • právo na získání služeb bez ohledu na pohlaví, rasu, barvu pleti, jazyk, víru a náboženství, politické či jiné smýšlení, národní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení
  • právo na získání kvalifikovaných služeb
  • právo na informace o situaci, kterou klient konzultuje
  • právo vyjádřit své přání, potřeby, názory, připomínky a požadavky, právo vyjadřovat a uplatňovat svou vůli a rozhodnutí při řešení své situace
  • právo odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od spolupráce v průběhu konzultace i bez uvedení důvodu
  • právo na anonymitu
  • právo na ochranu osobních a citlivých údajů
  • právo nahlížet do své osobní dokumentace, která je o něm v zařízení vedena
  • právo na soukromí a bezpečné prostředí
  • právo se spolupodílet a nahlížet do své osobní dokumentace, která je o klientovi v zařízení vedena
  • právo změnit poradkyni, se kterou klient spolupracuje na řešení své situace

Poradkyně respektují a zachovávají základní lidská práva klientů vyplývajících z Všeobecné deklarace lidských práv.

Povinnosti klientů:

  • povinnost aktivně se podílet na řešení své situace
  • povinnost chovat se k poradkyním a k ostatním klientům v souladu s pravidly slušného chování a v souladu s obecně závaznými normami společnosti
  • respektovat konzultační hodiny a pořadí klientů ke konzultaci
  • nebýt pod vlivem omamných a psychotropních látek (včetně alkoholu)
  • respektovat zákaz kouření a zákaz přivádění zvířat do prostor střediska

Těší se na Vás poradenský tým: 

Mgr. Marek Adámek, DiS., vedoucí střediska
Bc. Karolina Václavková, DiS., sociální pracovník
Iveta Čajková, DiS., sociální pracovník

Příběh:
Poradnu kontaktoval muž, který bydlí na ubytovně, že kvůli svým zdravotním problémům nemůže vycházet a nevyzvedl si již tři měsíce důchod, který mu chodí na vzdálenou poštu. Domluvili jsme se s ním, že jej v rámci terénní služby na poštu dopravíme, aby si své nevyzvednuté důchody mohl převzít. Za tímto účelem jsme z jiného charitního střediska pro něj vypůjčili invalidní vozík. Zajeli jsme společně pro důchod na poštu a pomohli jsme mu zajít na nákup, protože si už tři měsíce nebyl nakoupit a žil jen s pomocí svého kamaráda. Ten mu kromě drobného nákupu půjčil peníze také na nájem. S klientem jsme podnikli ještě několik terénních asistencí (doprovod na poštu a ČSSZ) tak, aby se již tato situace, kdy zůstane bez prostředků, neopakovala. Podařilo se nám zařídit, aby mu důchod doručovala pošta v jeho městském obvodě, a to ještě přímo poštovní doručovatelkou až na ubytovnu. S nákupem potravin mu pomůže jeho známá z ubytovny. Klient byl za pomoc vděčný, protože bez naší pomoci by si kvůli svému zdravotnímu stavu a absenci rodiny nedokázal sám pomoci

Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy, Moravskoslezského kraje
a Městského obvodu Ostrava-Vítkovice.

  Statutární město Ostrava        Moravskoslezský kraj       Městský obvod Ostrava-Vítkovice