Poradna Charity Ostrava
Charvátská 785/8, 700 30 Ostrava-Jih, Výškovice
Telefon: 731 625 767
E-mail: poradna@ostrava.charita.cz
Sociální pracovníci: Bc. Karolina Václavková, DiS., Iveta Čajková, DiS.
Telefon - sociální pracovník: 731 625 767
Vedoucí střediska: Mgr. Marek Adámek, DiS.Telefon - vedoucí střediska: 733 741 820
Počet zaměstnanců: 1,90 (přepočet k 31. 12. 2024)
Počet uživatelů v r. 2024: 499 (348 kontaktů,1 040 intervencí)
Kapacita služby (okamžitá): 2 klienti v ambulantní formě , 1 klient v terénní formě
Datum otevření střediska: říjen 1994
Forma poskytování služby: terénní, ambulantní
Kde nás najdete:
Vystoupíte na zastávce MHD „Výškovice, Klášterského“ (bus č. 41, 27) na ul. Proskovická, přejdete na protější ul. Charvátská a asi po 50 m se v mírném kopci po pravé straně nachází budova Hospice sv. Lukáše (vedle je budova Sportovního centra CDU Sport). Poradna Charity Ostrava má zázemí hned v přízemí Hospice, vlevo od recepce.
Konzultační hodiny:
Pondělí 8.30 - 10.00 10.00 - 12.00 *) 13:00 – 15:00 *)
Úterý 8.30 – 12.00 13.00 - 16.00 *)
Středa 8.00 - 12.00 *) 13.00 – 15.00 15.00 - 17.00 *)
Čtvrtek 8.00 – 12.00 *) 13.00 - 15.00 *)
Pátek 8.30 - 14.00 *)
*) pouze pro objednané
Posledního klienta přijmeme nejpozději 30 min před koncem konzultačních hodin.
Terénní forma služby je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.
Propagační leták - Poradna Charity Ostrava
Propagační leták - Poradna Charity Ostrava - pomoc obětem sexuálního násilí
Nízkoprahová poradna pro oběti sexuálního zneužívání - Radioreport rádia Proglas z 8. 3. 2023, 20.15 h
Vyhodnocení dotazníkového šetření 2022
Informace pro uživatele sociální služby Poradny Charity Ostrava o zpracování osobních údajů
Ochrana osobních a citlivých údajů
Informace pro oběti sexuálního násilí
Nabízíme pomoc obětem sexuálního násilí, zejména těm, kterým bylo ublíženo v církevním prostředí. Spolupracujeme s externími odborníky z oblasti psychoterapie a psychologie a organizací Bílý kruh bezpečí, z. ú. Pro konzultaci Vaší obtížné situace je vhodné se dopředu objednat na uvedených kontaktech. Pomoc je poskytována bezplatně a anonymně.
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
POSLÁNÍ
Posláním Poradny Charity Ostrava je pomoci klientům (uživatelům služby) zorientovat se v jejich obtížné situaci, kterou nedokážou řešit vlastními silami a hledat její řešení za využití klientových schopností a dovedností. Prostřednictvím odborného sociálního poradenství je pomoc poskytována bezplatně, důvěrně a nestranně, důležitá je spolupráce s dalšími odborníky a zařízeními podle potřeby a volby klienta.
CÍLE
Hlavní cíle Poradny Charity Ostrava:
- Pomoci klientům rozpoznat jejich vlastní zdroje pro řešení situace a dát potřebnou podporu pro jejich využívání.
- Informovat klienty o jejich právech a povinnostech podle platné legislativy ČR a pomoci tato práva a povinnosti naplňovat.
- Vytvořit dostatečně bezpečné a odborné prostředí pro to, aby se klienti mohli ve své situaci zorientovat a nalézt řešení.
CÍLOVÁ SKUPINA
Na poradnu se mohou obrátit všichni lidé od 18 let, kteří vnímají svou situaci jako obtížnou a nedokážou ji v daném okamžiku řešit vlastními silami. Na poradnu se mohou obrátit jednotlivci, v případě rodin a blízkých osob i malé skupiny do 5 osob.
Nejčastěji se jedná o lidi:
- kteří se ocitli v krizové situaci nebo řeší problémy v mezilidských vztazích
- kteří ztratili bydlení nebo jsou ohroženi ztrátou bydlení, kteří bydlí v nedůstojných podmínkách
- kteří jsou ohrožení sociálním vyloučením, kteří žijí v hmotné či existenční nouzi
- kteří ztratili zaměstnání nebo jsou dlouhodobě nezaměstnaní
- kteří pocházejí z neúplných rodin a kteří nemají dostatečné vztahové nebo sociální zázemí
- kteří se stali oběťmi sexuálního násilí
- kteří trpí neznalostí svých práv, povinností a oprávněných zájmů a neumí tato svá práva uplatňovat
- kteří trpí nedostatkem informací o potřebných sociálních službách nebo jiných organizací
- kteří hledají možnosti péče o nevyléčitelně nemocnou osobu prostřednictvím mobilního nebo lůžkového hospice
- kteří pečují o nemocnou blízkou osobu a potřebují podporu i odborné informace ke zvládání péče
- kteří z nejrůznějších důvodů nevyužívají plně svých schopností a dovedností k řešení své situace
Služby poradny jsou poskytovány nízkoprahově, tzn. nejsou specializované na konkrétní problematiku ani na úzkou cílovou skupinu, ale mají široký záběr a zasahují do mnoha oblastí lidského života. Věk klientů není zjišťován, protože jsou služby poskytovány anonymně. Klíčové jsou informace, které klient o sobě sdělí. Pokud při konzultaci vyjde najevo, že je klient mladší 18 let, je situace individuálně vyhodnocena a podle potřeby je zprostředkována návazná pomoc organizací, které se této věkové skupině věnují (zařízení dle zákona 359/1999 sb. o sociálně-právní ochraně dětí).
ZÁSADY SLUŽBY
- nízkoprahovost (služby poskytujeme k různým problémům, nejsme zaměřeni na konkrétní oblast)
- anonymita (ochrana osobních údajů, mlčenlivost)
- bezplatnost
- nestrannost (zachování objektivity)
- spolupráce (dle potřeb; např. s veřejnou správou)
- princip křesťanských zásad (víra v dobro života a člověka, naděje v perspektivě obtížné situace)
OBLASTI PORADENSTVÍ
- rodina a mezilidské vztahy; rodinné právo (rozvody, výživné, otcovství)
- sociální zabezpečení (zejména hmotná a existenční nouze; dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním znevýhodněním, sociální a zdravotní pojištění, důchody)
- bydlení (zejména ohrožení ztrátou bydlení a ztráta bydlení; práva a povinnosti pronajímatele a nájemce, nájemní smlouva, nájemné, ukončení nájmu, řešení bytové situace po rozvodu)
- pracovněprávní vztahy a zaměstnanost (zejména ztráta zaměstnání a pomoc při hledání zaměstnání; práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní poměr a způsoby jeho ukončení, odměna za práci, pracovní doba)
- majetkoprávní vztahy (zejména dědictví, darovací a kupní smlouva, reklamace, společné jmění manželů)
- dluhové poradenství (zejména práva a povinnosti dlužníka a věřitele, jednání s věřitelem, splátkový kalendář, informace k vymáhání pohledávek, k exekucím či osobnímu bankrotu)
- oběti trestných činů (oběti sexuálního násilí, ap.)
Nabízené poradenství zahrnuje tyto formy pomoci:
- odborné rady a informace
- pomoc v krizových situacích
- aktivizace (tj. motivace a podpora klienta k využití vlastních schopností a dovedností)
- aktivní pomoc (pomoc při vyplňování formulářů, psaní dopisů, žádostí, odvolání)
asistence při jednání s pracovníky úřadů aj. organizací
KRITÉRIA POSKYTNUTÍ SLUŽBY
- zájem osoby o sociální službu a průběžná aktivní spolupráce na řešení situace
- schopnost komunikace (s ohledem na případné omezení komunikačních možností klienta - cizinci, zdravotní či psychické překážky)
- zdravotní stav, který umožňuje návštěvu poradny v 1. patře (týká se pouze osobních konzultací)
VSTUP UŽIVATELE DO SLUŽBY
Jednání se zájemcem může probíhat osobně, telefonicky, písemně, prostřednictvím e-mailové pošty nebo skrze Messenger. Předpokladem je projevený zájem o nabízené služby ze strany zájemce.
Klíčové je uzavření ústní dohody o poskytnutí služeb poradny, ke kterému dochází většinou při prvním kontaktu. Zde dochází k formulaci očekávání ze strany zájemce a předání informací o službách poradny ze strany pracovníků střediska. Výsledkem je ústní smlouva o poskytnutí sociální služby.
Terénní služba je poskytována např. pokud je klient imobilní nebo by potřeboval z vážných důvodů asistenci poradce mimo prostory Poradny. Terénní služba je poskytována po zhodnocení situace pracovníkem, možnostech objednání a pouze v rámci města Ostravy.
Pravidla pro jednání se zájemcem jsou upravena vnitřním pravidlem.
PRÁVA A POVINNOSTI KLIENTŮ
Práva klientů:
- právo na získání služeb bez ohledu na pohlaví, rasu, barvu pleti, jazyk, víru a náboženství, politické či jiné smýšlení, národní nebo sociální původ, příslušnost k národnostní menšině, majetek, rod nebo jiné postavení
- právo na získání kvalifikovaných služeb
- právo na informace o situaci, kterou klient konzultuje
- právo vyjádřit své přání, potřeby, názory, připomínky a požadavky, právo vyjadřovat a uplatňovat svou vůli a rozhodnutí při řešení své situace
- právo odmítnout nabízenou službu nebo odstoupit od spolupráce v průběhu konzultace i bez uvedení důvodu
- právo na anonymitu
- právo na ochranu osobních a citlivých údajů
- právo nahlížet do své osobní dokumentace, která je o něm v zařízení vedena
- právo na soukromí a bezpečné prostředí
- právo se spolupodílet a nahlížet do své osobní dokumentace, která je o klientovi v zařízení vedena
- právo změnit poradkyni, se kterou klient spolupracuje na řešení své situace
Poradkyně respektují a zachovávají základní lidská práva klientů vyplývajících z Všeobecné deklarace lidských práv.
Povinnosti klientů:
- povinnost aktivně se podílet na řešení své situace
- povinnost chovat se k poradkyním a k ostatním klientům v souladu s pravidly slušného chování a v souladu s obecně závaznými normami společnosti
- respektovat konzultační hodiny a pořadí klientů ke konzultaci
- nebýt pod vlivem omamných a psychotropních látek (včetně alkoholu)
- respektovat zákaz kouření a zákaz přivádění zvířat do prostor střediska
Těší se na Vás poradenský tým:
Mgr. Marek Adámek, DiS., vedoucí střediska
Bc. Karolina Václavková, DiS., sociální pracovník
Iveta Čajková, DiS., sociální pracovník
Příběh:
Poradnu kontaktoval muž, který bydlí na ubytovně, že kvůli svým zdravotním problémům nemůže vycházet a nevyzvedl si již tři měsíce důchod, který mu chodí na vzdálenou poštu. Domluvili jsme se s ním, že jej v rámci terénní služby na poštu dopravíme, aby si své nevyzvednuté důchody mohl převzít. Za tímto účelem jsme z jiného charitního střediska pro něj vypůjčili invalidní vozík. Zajeli jsme společně pro důchod na poštu a pomohli jsme mu zajít na nákup, protože si už tři měsíce nebyl nakoupit a žil jen s pomocí svého kamaráda. Ten mu kromě drobného nákupu půjčil peníze také na nájem. S klientem jsme podnikli ještě několik terénních asistencí (doprovod na poštu a ČSSZ) tak, aby se již tato situace, kdy zůstane bez prostředků, neopakovala. Podařilo se nám zařídit, aby mu důchod doručovala pošta v jeho městském obvodě, a to ještě přímo poštovní doručovatelkou až na ubytovnu. S nákupem potravin mu pomůže jeho známá z ubytovny. Klient byl za pomoc vděčný, protože bez naší pomoci by si kvůli svému zdravotnímu stavu a absenci rodiny nedokázal sám pomoci
Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy, Moravskoslezského kraje
a Městského obvodu Ostrava-Vítkovice.