Charitní středisko Gabriel - komunitní centrum pro seniory
Čujkovova 1713/17, 700 30 Ostrava-Jih, Zábřeh
Výškovická 3166/124A, 70030 Ostrava-Jih, Zábřeh (pouze čtvrtky)
Telefon: 599 527 590, 731 131 951
E-mail: gabriel@ostrava.charita.cz
Sociální pracovník: Bc. Kamil Kopřiva, DiS.
Telefon - sociální pracovník: 739 323 933 (zájemci o službu)
Vedoucí střediska: Bc. Veronika Curylová
Telefon - vedoucí střediska: 731 131 951
Počet zaměstnanců: 2,20 (přepočet k 31. 12. 2024)
Kapacita služby: 25 uživatelů
Počet uživatelů v r. 2024: 252 (5 940 kontaktů, 13 494 intervencí)
Provozní doba - ambulantní forma služby: 8.00 - 15.00 h
Provozní doba - terénní forma služby: 8.00 - 15.00 h
Datum otevření střediska: 1. 2. 2007
Forma poskytování služby: terénní, ambulantní
Dovolujeme si Vám oznámit, že v termínu 22. - 26. 12. 2025 bude Charitní středisko Gabriel uzavřeno.
V termínu 29. 12. 2025 - 2.1.2026 bude služba nabízena výhradně terénní formou. Ambulantní forma služby bude opět v provozu od 5.1.2026. Děkujeme za pochopení.
Vstupní dotazník pro zájemce o službu
Vstupní dotazník pro zájemce o službu
Podpora v domácnosti - terénní forma sociálně aktivizační služby
Stále jsem to já - aktivita pro lidi s onemocněním demencí
Život s demencí - všeobecný leták
Program pravidelných aktivit komunitního centra od 1. 9. 2025
Propagační leták - Charitní středisko Gabriel - komunitní centrum pro seniory
Informace pro uživatele
Stížnost na poskytování sociální služby
„Seniorský věk není handicap.“
VEŘEJNÝ ZÁVAZEK
POSLÁNÍ
Posláním Charitního střediska Gabriel - komunitního centra pro seniory (sociálně aktivizační služby) je snižovat možná rizika sociálního vyloučení na základě věku klienta, jeho zdravotního postižení nebo chronického onemocnění.
CÍL
Cílem Charitního střediska Gabriel - komunitního centra pro seniory je:
- udržet či rozvíjet sociální začleňování klientů do společnosti s pomocí nabízených aktivit,
- vytvářet bezpečné zázemí pro neformální setkávání klientů pomocí empatického a důstojného přístupu a s respektem k lidské individualitě,
- nabízet poradenství a podporu klientům, kterým hrozí na základě věku, zdravotního postižení nebo chronického onemocnění sociální vyloučení.
CÍLOVÁ SKUPINA
Cílovou skupinou jsou především senioři a osoby se zdravotním postižením nad 55 let žijící v okrese Ostrava, kteří mohou být ohroženi sociálním vyloučením z důvodu svého věku či zdravotního stavu.
ZÁSADY SLUŽBY
-
PARTNERSKÝ PŘÍSTUP
Ke klientům se pracovníci chovají vždy rovnocenně s respektem k jejich důstojnosti, klienti mají možnost si volit sami rozsah a způsob poskytovaných služeb, jsou podporovány jejich schopnosti a dovednosti.
-
OSOBNÍ PŘÍSTUP
Pracovníci respektují přirozené tempo klienta, jeho zvyklosti a chování, dodržují specifický přístup k zajišťování jeho potřeb s ohledem na jeho nepříznivou sociální situaci. -
RESPEKT
Ke klientům pracovníci přistupují vždy s ohledem na jeho fyzické a citové a duchovní potřeby. -
PRINCIP KŘESŤANSKÝCH ZÁSAD
Na základě křesťanských zásad nést víru v dobro života a člověka do situací charakterizovaných nepříznivou sociální situací např. ztrátou smyslu života, utrpením nebo životními tragédiemi, v tíživé situaci přijímat trpícího s laskavostí.
Zásady poskytování služeb Charitního střediska Gabriel se také odráží v Etickém kodexu zaměstnance Charity Ostrava.
Charitní středisko Gabriel je příjemným místem pro trávení času. Nabídka aktivit je určena každému, kdo má chuť účastnit se kulturního, společenského a duchovního života nebo si chce jen popovídat. Charitní středisko Gabriel bezúplatně nabízí:
- Dámský klub Živá voda
- lekce cizích jazyků
- přednášky, besedy
- rukodělné činnosti: háčkování, pletení, šití
- trénink paměti
- zpívání
- cvičení, tanec
- poradenství
VSTUP KLIENTA DO SLUŽBY
-
Prvotní informace o sociální službě poskytované v Charitním středisku Gabriel lze získat prostřednictvím webu Charity Ostrava (www.ostrava.charita.cz), kde je možné si stáhnout formulář „Sociální šetření - vstupní dotazník“ nebo prostřednictvím propagačních materiálů nebo tisku (měsíčník „Jižní listy“).
-
Jednání se zájemcem o službu vede sociální pracovník vždy osobně buď ve středisku služby nebo v jeho domácnosti. Mezi nejčastější metody práce patří rozhovor (v různých formách), dotazník, naslouchání, podpora, empatie apod. Spolu se zájemcem se mohou jednání zúčastnit i další osoby, které zájemce určí. Zájemci je pracovníkem ponechán prostor pro vyjádření svých pocitů a potřeb. Je vždy nabídnuta možnost prohlédnout si prostory charitního střediska (u ambulantní formy).
-
Výsledkem uvedeného procesu je zjištění zájemcových požadavků, čekávání a případně cíl, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem šlo realizovat prostřednictvím sociální služby Charitního střediska Gabriel.
-
Žádost podaná zájemcem o službu je vyhodnocena sociálním pracovníkem a následně zařazena do Evidence zájemců.
-
Postupy pro jednání a poskytnutí služby novému klientovi jsou upraveny vnitřními střediskovými pravidly.
REGIONÁLNÍ KONTAKTNÍ CENTRUM PRO OBĚTI NACISMU A MEZIGENERAČNÍ DIALOG OSTRAVA
Aktivity centra zajišťuje Živá paměť, o. p. s. jejichž posláním je docenění obětí nacismu a předání jejich vzpomínek mladším generacím.
Obecně prospěšná společnost Živá paměť nabízí např. služby německého dobrovolníka, který dochází na návštěvy a pomáhá různým způsobem lidem, kteří byli dotčeni nacistickým bezprávím, dále poskytuje telefonické a písemné sociální poradenství prostřednictvím Poradny pro oběti nacismu. Počínaje červnem 2009 nabízí vybrané aktivity i v ostravském regionu ve spolupráci s Charitou Ostrava v prostorách Charitního střediska Gabriel.
Pozvání setkání při kávě či čaji, kde je prostor pro společné povídání platí nejen pro zájemce o téma nacismu.
Koordinátorka centra: PhDr. Darina Sedláčková, 224 872 730 (pevná linka) nebo 606 619 148 (mobil)
Příběh:
Pan Jiří žije sám, nemá rodinu ani přátele, jedinou společnost mu dělá kočka Kia. Po amputaci nohy je odkázán na vozík, trpí vaskulární demencí a ztrácel chuť do života. Jeho známá, která mu pomáhá, nás požádala o terénní službu. Začal k němu docházet sociální pracovník, který s ním trénuje paměť, rozvíjí běžné denní dovednosti a vede hovory o vzpomínkách. Díky této podpoře pan Jiří opět získal sebevědomí – např. sám upekl bublaninu, což považoval za velké osobní vítězství. Zlepšil se jeho psychický stav, znovu se těší z drobných věcí a plánuje účast na
kulturních akcích, kde může navázat nová přátelství. Sociální služba mu pomohla překonat osamělost, obnovit radost ze života a znovu se cítit jako součást společnosti.
Projekt Tanec pro seniory je podpořen formou sponzorského daru Nadace Charty 77 z projektu SenSen.

Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy a Moravskoslezského kraje.

